lørdag 14. mai 2011

Regnbuenasjonen med sin fargefulle kulturarv


Lukkertid: 1/400
Blender: f/7,1
ISO: 400

Med dette bildet ville jeg vise mange ting, afrikanske barn i et ”typisk” afrikansk hjem med tradisjonelle bygginger i bakgrunnen. Sør-Afrika har faktisk et av verdens farligste og mest kriminelle samfunn, selv om man ikke skulle tro det fordi absolutt alle møter deg med et vennlig og høflig vesen. Men siden det er så høy kriminalitet var alle bygninger og eiendommer sikret med piggtrådgjerder, strømgjerder og vakthunder.

I bakgrunnen er det tradisjonelle afrikanske hus med stråtak. Fargene på byggene er naturlige og blir ganske mørke i kontrast til de spreke fargene på leirbygget ved siden av. Disse elementene er veldig eksotiske både på form og farge. De røde stripene på leirhuset står i sterk kontrast til sin komplementærkontrastfarge grønn på plantene nede til venstre. Bildet er beskåret for å få barna i interessepunktet. Det er også mørknet, mettet  og kontrastene forsterket for å dempe det sterke sollyset. Bildet får dybde og rom med skrålinjene i piggtråden og de seks lagene som bildet er bygget opp av. Lyset var ganske sterkt den dagen, men på bildet blir lyset "absobert" av flatene og blir ikke reflektert bortsett fra på huden til barna, som er det eneste stedene hvor du blir klar over det sterke lyset.

Så bildet er veldig idyllisk og trygt, men får et hardt og seriøst uttrykk når piggtråden krever oppmerksomhet, som gjør at man får en følelse av at ikke alt er som det skal, at det kanskje er noe farlig som lurer…

Bildet ble tatt i slutten av fjellturen i Drakensberg. Det var et liten koselig eiendom vi gikk forbi. Jeg har lært at det å få bra bilder er som å ta bilder av dyr, man må være kjapp.

originalbilde:










Lukkertid: 1/640

Blender: f/5,6
ISO: 400

Under oppholdet både traff og så vi mange fattige og dette er en stor del av/ og et stort problem i Sør-Afrika. Derfor var det viktig å få med dette. Bildet ble tatt mens vi kjørte gjennom Soweto (sammentrekning av ordene South-West Townships) et område som var avgrenset for svarte under Apartheid. Soweto er et ”tidligere” slumområde og selv om levestandarden har økt på forskjellige nivåer i enkelte deler av byområdet, er det enda over 90% arbeidsledighet, mye kriminalitet og flere andre problemer i de fattigste områdene som den Sør-Afrikanske regjering har foran seg å ordne. Herfra startet også opptøyene mot å ha undervisning på afrikaans, det var ”hovedkvarter” i kampen mot Apartheid og Nelson Mandela bodde blant annet her med sin andre kone Winnie. Huset hans er i dag et ”museum” på Winnies ordre.

Bildet viser en mann, en kvinne og et lite barn som prøver å kjøpe mat. Syntes bildet gav et flott bilde på nedsatt levestandard og det er noe spesielt ved å se det lille barnet presse hodet inn for å se. Okay, dette bildet inneholder MASSE farger! Og det er blant annet komplenentærkontraster med rødt/grønt, Blått/oransje. Man finner også kvalitetskontrast med flere valører av fargene rød, oransje, grønn og blå.
Taket danner skrålinje og dermed bevegelse i bildet. Lyset er litt sterkt og danner markerte skygger, barnet er opplyst som hjelper til med å fange oppmerksomhet på det. Blir også ganske varmt med det gule i.

Bildet er beskåret for å få barnet i interessepunktet. Da bildet ble tatt gjennom en bussrute, ble det veldig blått, så derfor har jeg lagt på et gult lag for å balansere fargene ut slik at de demper hverandre. Kontrastene er forsterket og bildet mørknet en smule.

Har lært at man egentlig sitter med et stort problem i fanget når man skal ta bilder gjennom kjøretøysruter. For det første beveger vi oss slik at det er vanskelig å fokusere på et motiv før det er forbi, man må hindre blitsen i å reflektere glasset og man må få riktig lukkertid slik at bildet ikke blir dratt utover i velkjent kjøre-bil-veldig-fort-forbi-og-få-skirrete-bilder – stil. Men er man bare kjapp nok og sitter på nok, verdifull erfaring fra prøv-og-feil fra tidligere så for man noen blinkskudd tilslutt.


originalbilde:



Lukkertid: 1/160
Blender: f/6,3
ISO: 200





Mot slutten av Sør-Afrika oppholdet kjørte vi forbi denne tidligere kraftstasjonen som lå i Soweto-området. Den har senere blitt dekorert som en reaksjon på Apartheidtiden og nå er det en plass man kan hoppe i strikk i mellom søylene. Disse søylene virket det som om man kunne se hvor hen man var i Soweto/johannesburg sentrum områdene. Jeg synes dette var viktig å få med, dessuten var det ta et bilde av noe som var i et så ekstremt froskeperspektiv som dette. Søylen som er plassert i interessepunket danner dybde innover i bildet siden du han se at den blir mindre jo lenger inn den kommer. Lyset er ganske sterkt og danner en sterk refleksjon på høyresiden av søylen. Tregreinene og den andre søylen bryter med bildeformen og er med på å gjøre bildet mer spennende. Fargene på bildet går for det meste i forskjellige valører av blått og oransje som er komplementærfarger.

Bildet trengte lite redigering og er bare beskåret for å kutte bort mye av andresøylen og treet for å få mest fokus på hovedsøylen. Har lært at ting kan bli kult selv i froskeperspektiv. Det var også interessant å ta bilder i en annen vinkel en normalperspektiv og eventuelle fugleperspektiv som jeg har tidligere erfaring med. Så dette ar nytt og spennende.

originalbilde:


Lukkertid: 1/60
Blender: f/4,5
ISO: 400

Vi besøkte også en kulturlandsby, Lesedi Cultural Village (Lesedi = place of peace) hvor de viste og fortalte om noen av de største stammefolk i Sør-Afrika; Zulu, Basotho, Pedi og Xhosa. Dette er en del av historien til landet og noen lever faktisk på samme måte som de levde da den dag i dag. Derfor var viktig å få med stammekulturen siden over halvparten av befolkningen er etterkommere av stammefolkene. Det er vi opplevde veldig mye stolthet og ære blant denne delen av befolkningen og de er veldig stolte av sin ættshistorie, som er en stor del av- og har formet hvem de er.

Bildet viser tre afrikanske kvinner og to menn kledd i tradisjonelle Zule-drakter. Det første man legger merke til er fargene som slår imot deg på grunn av at de knallske fargene ligger langt fremme i bildet, ligger på svart eller mørkebrun bakgrunn og bildet som helhet er ganske mørkt fordi vi var inne i et rom uten særlig mye belysning. Kvinnene lyses derfor opp av blitsen noe som gir et hardere uttrykk enn naturlig lys. Kvinnen i interessepunktet til høyre er hovedmotivet og ”gjentas" innover i bildet med større uklarhet. Dette skaper dybde og bevegelse. Dessuten skaper kvinnenes albuer og skrålinjene som følger med, bevegelse i og med at de peker i forskjellige retninger. Elementene på veggen bakerst i bildet gjentas også og lager mer bevegelse. Siden det er fargene som er hovedfokus på grunn av sin styrke, skaper de kontrast seg i mellom og kjemper om oppmerksomheten. Men det er bare én komplementærkontrast og det er rød mot grønn.

Bildet er beskåret, mørknet og fått kontrastene forsterket for å bringe fargene frem. Jeg har lært at det er en skikkelig utfordring å få bra bilder når man tar bilde i et mørkt lokale uten vinduer og kun en dør som eneste lyskilde og lyset gjennom den døren er ett av de sterkeste sollysene som finnes. Men at det kan gå hvis man bare stiller inn riktig.

originalbilde:


Lukkertid: 1/60
Blender: f/6,3
ISO: 1400


Dette bildet er også tatt i Lesedi kulturpark. Hun er også kledd i tradisjonell Zulu barnedrakt. Hun satt og fiklet med noen bongotrommer og ventet til hun skulle spille. Jeg synes barn er viktige i alle kulturer og siden hun satt med afrikanske trommer med en ganske ”eksotisk” bakgrunn.

Bildet består av tre lag, forgrunn med jenta og trommene sine. Mellomgrunn med bongotrommene i bakgrunnen og hodeskallen. Og bakgrunnen med veggen. Det skapes dybde i bildet på grunn av gjentakelse av bongotrommene. Bevegelse skapes av skrålinjene som dannes av jentas arm og mønsteret på veggen. Bildet ble også tatt i det mørke rommet så lyset på bildet er blitsen, derfor blir det et kaldt og hardt lys som blir ganske varmt mot huden til jenta. Men det er samtidig iskaldt på metalltromma i mellomgrunnen.

Bildet er beskåret for å få jenta i interessepunktet og for å la bakgrunnen bryte med bildeformen. Det er mørknet litt og noe av de mørkeste områdene lysnet opp igjen. Kontrastene og skarpheten er forsterket. Dessuten er bildet mettet ganske mye, uten å mette det for mye i huden.

Av dette har jeg også lært at det er vanskelig å ta bilde i mørke rom.

originalbilde:


Lukkertid: 1/200
Blender: f/7,1
ISO: 200

Dette bildet ble også tatt i Lesedi kulturlandsby ved inngangspartiet der innbyggerne satt å lagde tradisjonelle gjenstander for salg. Med dette bildet ville jeg også vise de fantastiske varene som produseres av slike fargerike mennesker. Motivet ble da en stabel med røykepiper i interessepunktet med en rekke afrikanske dukker på skrålinje i bakgrunnen. Og det ligger masse armbånd foran dem. Dukkene som står ujevnt blir mer og mer uklare jo lenger inn i bildet de er, noe som skaper dybde og bevegelse.

Det finnes veldig mange kontraster i dette bildet. Det er for eksempel  sterk kontrast mellom de naturlige fargene på hovedmotivet og de ekstremt sterke fargene i bakgrunnen som tvinger blikket ditt bakover for å se alle fargene som ikke tar slutt. Jeg ville kalt dette et ”lurebilde” for hovedmotivet blir egentlig dukkene i bakgrunnen fordi de hele tiden vil trekke på blikket ditt, og ikke pipene i forgrunnen, selv om de er fokuserte. Komplementærkontraster finnes i massevis som rødt/grønt, blå/oransje og lilla/gul og svart/hvit. Dessuten er det også her kvalitetskontrast med forskjellige valører av bål, oransje, grønn og rød. Det er kontrast mellom alle de organiske linjene i forgrunnene i forhold til de mekaniske linjene på veggen og døra i bakgrunnen. Lyset er sterkt fremme i bildet og reflekteres godt i pipene. Deretter dempes det innover på grunn av taket som er utelatt på bildet. Dette skaper også dybde.

Bildet er beskåret for å få bort 5-tallet og for å gjøre det mer spennende ved å la motivene bryte med bildeformene i begge ender av bildet. Slik at man får følelsen av at det finnes flere ting utenfor bilderammen. Ellers trengte det ikke så mye redigering, bare litt mørkning og litt forsterkning av kontraster.

Som man kan se på mange av bildene er afrikansk fargekultur bestående av to motsetninger av hverandre, man ser at mange av plaggene og gjenstandene har ultraspeke farger som blir satt opp mot hverandre og skaper sterke kontraster seg i mellom. Samtidig er det også masse plagg og gjenstander som har naturlige farger som hvit, svart, brunt og grått som stilles i skyggen av de sterke fargene, men som allikevel fungerer sammen. Og jeg synes blant annet dette bildet illustrerer det faktum veldig godt.

originalbilde:








Tilslutt må jeg si at jeg har lært at når man skal redigere bilder fra Afrika må man  ofte mørkne bildet for å dempe det ekstremt sterke sollyset og kontrastene på bildene må forsterkes for å kunne fremheve alle fargene som finnes overalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar