torsdag 17. mars 2011

5. Kategorier: Refleksjon


ISO: 400
Lukkertid: 1/500
Blenderåpning: f.4,5

Dette bildet ble knipset med et NIKON D40 speilreflekskamera nede ved havna i Sandnes og er da refleksjonen til en koselig, brun trebåt som lå fortøyd inntil kaia. Jeg ville få et kult bilde av refleksjon i vann med komposisjonselementer.

Førsteinntrykket av bildet er ganske rolig og heller kanskje litt mot ensomt og tomt. Objektet, altså refleksjonen ligger i det gyldne snitt, i et interessepunkt. Og blikket trekkes mot det fordi det bare er lys himmelrefleksjon i resten av bildet. Bildet er beskåret for å få bort bryggekanten og for å få refleksjonen i punktet sitt. Det er tre sterke kontraster i bildet; hovedkontrasten er komplementærkontrasten mellom det brune treet med rødskjær i som brytes av vannoverflaten, hvor fargen i vannet gjør at refleksjonen får sterke grønntoner. Jeg redigerte denne biten litt med å mette bildet litt og gjøre kontrastene sterkere. Ellers har vi den hvite og lyse delen av bildet som brytes av den mørkere refleksjonen i vannet. Og de "ruglete" linjene i speilbildet av båten skaper en kontrast til den rolige lyse flaten.  Refleksjonen har også skråe og bøyde linjer som går innover i bildet og skaper rom, dybde, spenning og bevegelse.

Jeg har lært at man kan bruke et bilde hvor man nesten ikke ser objektet, men likevel får se helheten i refleksjonen. Å bruke refleksjon til å skape et mer interessant bilde.


original:





ISO: 200
Lukkertid: 1/250
Blenderåpning: f.8,0

Dette bildet er av min aller kjæreste Dam som er veldig fokusert på noe på andre siden av Lutsivatne på Vatne. Ideen var å prøve å variere refleksjonsbildene. Komme ut i varmere omgivelser enn det havna i Sandnes gir. Bildet er tatt med NIKON D40 speilreflekskamera.

Sollyset sterkt og gjør at rustikken i pelsen til Dam kommer mye tydeligere frem og solskinnet i pelstypen gjør at han går godt i ett med disse omgivelsene og tar ikke altfor mye av oppmerksomheten i bildet. Bildet er beskåret for å få bort det fæle søppelet og slik at både han og refleksjonen i vannet er plassert i hvert sitt interessepunkt. Det er ikke så veldig mye eller sterke kontraster i bildet. Det er behagelig varmt med nesten bare varme toner. Det eneste kan være kontrasten mellom det oransjebrune skinnet på land mot blåskinnet i vannkanten. Og de små kontrastene mellom lys og skygge. Det lille ”neset” og treet i vannet med greinene sine danner skrålinjer og skaper bevegelse, spenning og rom. Steinene gjentas i for- og bakgrunn.

Jeg har lært å være kjapp når man tar bilder med dyr i, og da spesielt hunder fordi de har så mye energi som skal brukes på å oppdage alt og ingenting og de står sjelden på samme plass lenge. På dette bildet var jeg heldig, da han stoppet opp og fokuserte en stund på andre siden av vannet.


original:





ISO: 400
Lukkertid: 1/100
Blenderåpning: f.4,8

Dette bildet er tatt med mitt NIKON D40 speilreflekskamera og motivet er gjenspeilingen av en bryggekant i havnevannet nede ved Vågen i Sandnes. Ideen var å få fanget opp objekter som reflekteres i vannoverflaten.

Bildet består av flere skråe linjer og ruglete linjer som skaper spenning, perspektiv-  og romfølelse. Kjettingene gjentas og skaper rytme og dybdefølelse. Kanten på brygga i refleksjonen ligger i det gyldne snitt. Det er både fargekontrast, med den lyse rødbrune fargen på brygga og kjettingen og den klare, sterke blågrønne fargen. Og kontrast mellom det mørke området under brygga øverst i høyre hjørneområdet og det lyse himmelspeilbildet i vannet på motsatt side avbildet. Synes det var litt kult at vannet var så skittent at det ble en nokså naturlig blågrønnfarge sammen med sollyset. Dette skaper blant annet assosiasjoner med havet i varmere ”Syden-strøk”. Samtidig blir bildet veldig kaldt, slik at assosiasjonen dempes et par hakk. Lyset graderer i styrke tvers over bildet. Starter helt lyst i nedre venstre hjørne og graderes feltvis nedover mot svart i øvre høyre hjørne.

Bildet er beskåret for å fjerne mesteparten av den egentlige brygga og å få bryggekanten i det gyldne snitt. Kontrastene er forsterket og mettet for å få frem den spesielle fargen på vannet. Og bildet er gjort noen hakk mørkere, men de lyse feltene er gjort litt lysere for å skape enda mer kontrast i bildet.

Jeg har blant annet lært å finne og bruke bilder som domineres av spesielle farger og fremheve dem. Og å fange vannets mange farger.

original:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar