torsdag 17. mars 2011

5. Kategorier: Vann


ISO: 400
Lukkertid: 1/320
Blenderåpning: f.6,3

På dette bildet ville jeg ha vann delt opp i flere deler slik at bildet skaper bevegelse i øyet. Speilreflekskameraet NIKON D40 ble brukt.  

Dette bildet synes jeg er et ganske rolig, men samtidig et veldig spennende bilde med mye øyebevegelse. Den blå stangen er skråstilt og gir perspektiv-, dybde- og romfølelse. Alle dråpene gjentas skaper bevegelse og rytme i bildet. Bildet har et stort blikkfang med alle dråpene men den største dråpen på siden ligger i interessepunktet og får mest oppmerksomhet. Bildet er beskåret for å få den dråpen i det gyldne snitt. Fargekontrastene mellom det lyse og mørke er forsterket. Og komplementærkontrasten mellom den varme, røde bakgrunnen og den kalde, mørkeblå forgrunnen er også forsterket. Bildet er i tillegg mettet ganske mye for å forsterke fargene. Dette bildet kunne jeg også likegodt brukt til kategorien Refleksjon, for hver dråpe reflekterer resten av lekestativet og himmelen i vakre fargetoner. Men den kategorien er overfull, så den passet like så godt til vann-kategorien. Lyset i bildet er skarpt og klart i både vannet og på stangen. Den skråstilte, mørke stripen står i fin kontrast til både lyset på stangen og til de runde, fyldige dråpene.

Jeg har blant annet lært å se hvor vakre vanndråper er, spesielt når de er mange samlet.

original:





ISO: 400
Lukkertid: 1/60
Blenderåpning: f.5,6

I dette bildet ville jeg eksperimentere med mitt NIKON D40 speilreflekskamera og jeg ville finne ut hvordan man kan fange vannet på bilde og se om det gikk an å bruke et annet media for vannet. I dette tilfelle lot jeg vannet renne nedover øret til hunden min.

Det er bevegelse i bildet i seg selv fordi vi kan se at vannet renner nedover bildet. Men i tillegg er det skrålinjer i vannet som skaper spenning og rom. Bildet er beskåret slik at både øret og den tykke vannstrålen er i hvert sitt interessepunkt. Jeg har fremhevet kontrastene mellom de mørke områdene i pelsen og skyggen og de lyse områdene i vannet. Vannet gjentas og skaper rytme i bildet. Bildet er redigert med at jeg har definert bildet litt mer, mørknet skyggene litt, og gjort de lyseste delene av bildet litt lysere. Lyset er blitsen fra kamera, det er ganske skarpt og reflekteres i vannet. Men resten lyset i bildet er ganske mykt på grunn av duggen på linsa.

Jeg har lært å ta bilder av vann med litt utradisjonelle midler. 


original:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar