lørdag 14. mai 2011

Regnbuenasjonen med sin fargefulle kulturarv


Lukkertid: 1/400
Blender: f/7,1
ISO: 400

Med dette bildet ville jeg vise mange ting, afrikanske barn i et ”typisk” afrikansk hjem med tradisjonelle bygginger i bakgrunnen. Sør-Afrika har faktisk et av verdens farligste og mest kriminelle samfunn, selv om man ikke skulle tro det fordi absolutt alle møter deg med et vennlig og høflig vesen. Men siden det er så høy kriminalitet var alle bygninger og eiendommer sikret med piggtrådgjerder, strømgjerder og vakthunder.

I bakgrunnen er det tradisjonelle afrikanske hus med stråtak. Fargene på byggene er naturlige og blir ganske mørke i kontrast til de spreke fargene på leirbygget ved siden av. Disse elementene er veldig eksotiske både på form og farge. De røde stripene på leirhuset står i sterk kontrast til sin komplementærkontrastfarge grønn på plantene nede til venstre. Bildet er beskåret for å få barna i interessepunktet. Det er også mørknet, mettet  og kontrastene forsterket for å dempe det sterke sollyset. Bildet får dybde og rom med skrålinjene i piggtråden og de seks lagene som bildet er bygget opp av. Lyset var ganske sterkt den dagen, men på bildet blir lyset "absobert" av flatene og blir ikke reflektert bortsett fra på huden til barna, som er det eneste stedene hvor du blir klar over det sterke lyset.

Så bildet er veldig idyllisk og trygt, men får et hardt og seriøst uttrykk når piggtråden krever oppmerksomhet, som gjør at man får en følelse av at ikke alt er som det skal, at det kanskje er noe farlig som lurer…

Bildet ble tatt i slutten av fjellturen i Drakensberg. Det var et liten koselig eiendom vi gikk forbi. Jeg har lært at det å få bra bilder er som å ta bilder av dyr, man må være kjapp.

originalbilde:










Lukkertid: 1/640

Blender: f/5,6
ISO: 400

Under oppholdet både traff og så vi mange fattige og dette er en stor del av/ og et stort problem i Sør-Afrika. Derfor var det viktig å få med dette. Bildet ble tatt mens vi kjørte gjennom Soweto (sammentrekning av ordene South-West Townships) et område som var avgrenset for svarte under Apartheid. Soweto er et ”tidligere” slumområde og selv om levestandarden har økt på forskjellige nivåer i enkelte deler av byområdet, er det enda over 90% arbeidsledighet, mye kriminalitet og flere andre problemer i de fattigste områdene som den Sør-Afrikanske regjering har foran seg å ordne. Herfra startet også opptøyene mot å ha undervisning på afrikaans, det var ”hovedkvarter” i kampen mot Apartheid og Nelson Mandela bodde blant annet her med sin andre kone Winnie. Huset hans er i dag et ”museum” på Winnies ordre.

Bildet viser en mann, en kvinne og et lite barn som prøver å kjøpe mat. Syntes bildet gav et flott bilde på nedsatt levestandard og det er noe spesielt ved å se det lille barnet presse hodet inn for å se. Okay, dette bildet inneholder MASSE farger! Og det er blant annet komplenentærkontraster med rødt/grønt, Blått/oransje. Man finner også kvalitetskontrast med flere valører av fargene rød, oransje, grønn og blå.
Taket danner skrålinje og dermed bevegelse i bildet. Lyset er litt sterkt og danner markerte skygger, barnet er opplyst som hjelper til med å fange oppmerksomhet på det. Blir også ganske varmt med det gule i.

Bildet er beskåret for å få barnet i interessepunktet. Da bildet ble tatt gjennom en bussrute, ble det veldig blått, så derfor har jeg lagt på et gult lag for å balansere fargene ut slik at de demper hverandre. Kontrastene er forsterket og bildet mørknet en smule.

Har lært at man egentlig sitter med et stort problem i fanget når man skal ta bilder gjennom kjøretøysruter. For det første beveger vi oss slik at det er vanskelig å fokusere på et motiv før det er forbi, man må hindre blitsen i å reflektere glasset og man må få riktig lukkertid slik at bildet ikke blir dratt utover i velkjent kjøre-bil-veldig-fort-forbi-og-få-skirrete-bilder – stil. Men er man bare kjapp nok og sitter på nok, verdifull erfaring fra prøv-og-feil fra tidligere så for man noen blinkskudd tilslutt.


originalbilde:



Lukkertid: 1/160
Blender: f/6,3
ISO: 200





Mot slutten av Sør-Afrika oppholdet kjørte vi forbi denne tidligere kraftstasjonen som lå i Soweto-området. Den har senere blitt dekorert som en reaksjon på Apartheidtiden og nå er det en plass man kan hoppe i strikk i mellom søylene. Disse søylene virket det som om man kunne se hvor hen man var i Soweto/johannesburg sentrum områdene. Jeg synes dette var viktig å få med, dessuten var det ta et bilde av noe som var i et så ekstremt froskeperspektiv som dette. Søylen som er plassert i interessepunket danner dybde innover i bildet siden du han se at den blir mindre jo lenger inn den kommer. Lyset er ganske sterkt og danner en sterk refleksjon på høyresiden av søylen. Tregreinene og den andre søylen bryter med bildeformen og er med på å gjøre bildet mer spennende. Fargene på bildet går for det meste i forskjellige valører av blått og oransje som er komplementærfarger.

Bildet trengte lite redigering og er bare beskåret for å kutte bort mye av andresøylen og treet for å få mest fokus på hovedsøylen. Har lært at ting kan bli kult selv i froskeperspektiv. Det var også interessant å ta bilder i en annen vinkel en normalperspektiv og eventuelle fugleperspektiv som jeg har tidligere erfaring med. Så dette ar nytt og spennende.

originalbilde:


Lukkertid: 1/60
Blender: f/4,5
ISO: 400

Vi besøkte også en kulturlandsby, Lesedi Cultural Village (Lesedi = place of peace) hvor de viste og fortalte om noen av de største stammefolk i Sør-Afrika; Zulu, Basotho, Pedi og Xhosa. Dette er en del av historien til landet og noen lever faktisk på samme måte som de levde da den dag i dag. Derfor var viktig å få med stammekulturen siden over halvparten av befolkningen er etterkommere av stammefolkene. Det er vi opplevde veldig mye stolthet og ære blant denne delen av befolkningen og de er veldig stolte av sin ættshistorie, som er en stor del av- og har formet hvem de er.

Bildet viser tre afrikanske kvinner og to menn kledd i tradisjonelle Zule-drakter. Det første man legger merke til er fargene som slår imot deg på grunn av at de knallske fargene ligger langt fremme i bildet, ligger på svart eller mørkebrun bakgrunn og bildet som helhet er ganske mørkt fordi vi var inne i et rom uten særlig mye belysning. Kvinnene lyses derfor opp av blitsen noe som gir et hardere uttrykk enn naturlig lys. Kvinnen i interessepunktet til høyre er hovedmotivet og ”gjentas" innover i bildet med større uklarhet. Dette skaper dybde og bevegelse. Dessuten skaper kvinnenes albuer og skrålinjene som følger med, bevegelse i og med at de peker i forskjellige retninger. Elementene på veggen bakerst i bildet gjentas også og lager mer bevegelse. Siden det er fargene som er hovedfokus på grunn av sin styrke, skaper de kontrast seg i mellom og kjemper om oppmerksomheten. Men det er bare én komplementærkontrast og det er rød mot grønn.

Bildet er beskåret, mørknet og fått kontrastene forsterket for å bringe fargene frem. Jeg har lært at det er en skikkelig utfordring å få bra bilder når man tar bilde i et mørkt lokale uten vinduer og kun en dør som eneste lyskilde og lyset gjennom den døren er ett av de sterkeste sollysene som finnes. Men at det kan gå hvis man bare stiller inn riktig.

originalbilde:


Lukkertid: 1/60
Blender: f/6,3
ISO: 1400


Dette bildet er også tatt i Lesedi kulturpark. Hun er også kledd i tradisjonell Zulu barnedrakt. Hun satt og fiklet med noen bongotrommer og ventet til hun skulle spille. Jeg synes barn er viktige i alle kulturer og siden hun satt med afrikanske trommer med en ganske ”eksotisk” bakgrunn.

Bildet består av tre lag, forgrunn med jenta og trommene sine. Mellomgrunn med bongotrommene i bakgrunnen og hodeskallen. Og bakgrunnen med veggen. Det skapes dybde i bildet på grunn av gjentakelse av bongotrommene. Bevegelse skapes av skrålinjene som dannes av jentas arm og mønsteret på veggen. Bildet ble også tatt i det mørke rommet så lyset på bildet er blitsen, derfor blir det et kaldt og hardt lys som blir ganske varmt mot huden til jenta. Men det er samtidig iskaldt på metalltromma i mellomgrunnen.

Bildet er beskåret for å få jenta i interessepunktet og for å la bakgrunnen bryte med bildeformen. Det er mørknet litt og noe av de mørkeste områdene lysnet opp igjen. Kontrastene og skarpheten er forsterket. Dessuten er bildet mettet ganske mye, uten å mette det for mye i huden.

Av dette har jeg også lært at det er vanskelig å ta bilde i mørke rom.

originalbilde:


Lukkertid: 1/200
Blender: f/7,1
ISO: 200

Dette bildet ble også tatt i Lesedi kulturlandsby ved inngangspartiet der innbyggerne satt å lagde tradisjonelle gjenstander for salg. Med dette bildet ville jeg også vise de fantastiske varene som produseres av slike fargerike mennesker. Motivet ble da en stabel med røykepiper i interessepunktet med en rekke afrikanske dukker på skrålinje i bakgrunnen. Og det ligger masse armbånd foran dem. Dukkene som står ujevnt blir mer og mer uklare jo lenger inn i bildet de er, noe som skaper dybde og bevegelse.

Det finnes veldig mange kontraster i dette bildet. Det er for eksempel  sterk kontrast mellom de naturlige fargene på hovedmotivet og de ekstremt sterke fargene i bakgrunnen som tvinger blikket ditt bakover for å se alle fargene som ikke tar slutt. Jeg ville kalt dette et ”lurebilde” for hovedmotivet blir egentlig dukkene i bakgrunnen fordi de hele tiden vil trekke på blikket ditt, og ikke pipene i forgrunnen, selv om de er fokuserte. Komplementærkontraster finnes i massevis som rødt/grønt, blå/oransje og lilla/gul og svart/hvit. Dessuten er det også her kvalitetskontrast med forskjellige valører av bål, oransje, grønn og rød. Det er kontrast mellom alle de organiske linjene i forgrunnene i forhold til de mekaniske linjene på veggen og døra i bakgrunnen. Lyset er sterkt fremme i bildet og reflekteres godt i pipene. Deretter dempes det innover på grunn av taket som er utelatt på bildet. Dette skaper også dybde.

Bildet er beskåret for å få bort 5-tallet og for å gjøre det mer spennende ved å la motivene bryte med bildeformene i begge ender av bildet. Slik at man får følelsen av at det finnes flere ting utenfor bilderammen. Ellers trengte det ikke så mye redigering, bare litt mørkning og litt forsterkning av kontraster.

Som man kan se på mange av bildene er afrikansk fargekultur bestående av to motsetninger av hverandre, man ser at mange av plaggene og gjenstandene har ultraspeke farger som blir satt opp mot hverandre og skaper sterke kontraster seg i mellom. Samtidig er det også masse plagg og gjenstander som har naturlige farger som hvit, svart, brunt og grått som stilles i skyggen av de sterke fargene, men som allikevel fungerer sammen. Og jeg synes blant annet dette bildet illustrerer det faktum veldig godt.

originalbilde:








Tilslutt må jeg si at jeg har lært at når man skal redigere bilder fra Afrika må man  ofte mørkne bildet for å dempe det ekstremt sterke sollyset og kontrastene på bildene må forsterkes for å kunne fremheve alle fargene som finnes overalt.

mandag 28. mars 2011

Retusjerijngstid!!

Vi har lært om retusjering og lært noen av triksene som reklame og media bruker for å manipulere bilder til nærmest guddommelig perfeksjon. For å få den perfekte huden og det perfekte utseende, kan man bruke sminke, men dette holder ikke alltid. Da kan man ty til retusjeringseffekter på Photoshop. Effektene som vi har lært å bruke er:

Spot Healing Brush Tool som jevner urenheter og andre forstyrrende elementer med bakgrunnen som i dette tilfelle er huden.

Burn Tool som ”brenner ”utgangspunktfargen mørkere.

Dodge Tool som lysner utgangspunktfargen. Brukes ofte for å skape den spesielle gnisten i og liv i øynene på modellene i media.

På dette bildet har jeg testet ut alle tre effektene, ved å bruke spot healing Brush Tool til å gå over huden å fjerne alle ”urenhetene” eller klumpene slik at huden blir jevn og ren. Brukte Dodge Tool til å lysne raskt over tennene (for å ikke få et ”blenda-smil) og øynene inni irisen og på det hvite i øyeeplet. Gikk over etterpå med Burn Tool rundt irisene og det hvite med en styrke på 71% fordi øynene så altfor ”besatte” ut og det ble bare skummelt å se på. Da jeg gikk over med Burn Tool så øynene mer normale ut, men mistet ikke gnisten. Gikk også over øyevippene med Burn Tool for å ”svi” svartfargen enda mørkere for å gjøre dem mer markert. Bildet er også beskjært for å legge ansiktet i interessepunktet.




originalbildet:





















Det er veldig morsomt å vite om disse små triksene slik at man kan redde et bilde som du ellers kunne vært fornøyd med og at vi blir mer bevisste på all reklame og kunne ”se igjennom” den. Og dermed kanskje ikke bli å påvirket av den. 

fredag 18. mars 2011

Oppgave 5. Kategorier


Fram til nå har vi jobbet med en oppgave som heter 5. Kategorier. Målet er at det tilslutt skal være 11 bilder ute på bloggen fordelt på fem kategorier. Kategoriene er som følger; Lys, Refleksjon, Vann, Dyr/Planter og Komposisjon. I utgangspunktet skal det være 10 bilder hvor det skal være to bilder i hver kategori. Pluss et bilde som du selv synes er best.


5. Kategorier: Beste bilde



Jeg må få begynne med å si at det var både spennende, interessant og lærerikt å jobbe med denne oppgaven. Og når jeg blar gjennom bildene min, synes jeg det er forferdelig vanskelig å velge ut ett enkelt bilde som liksom skal være det aller beste bildet ut av dem alle. Men hvis jeg absolutt må velge ett bilde å legge ut i dette innlegget, så velger jeg å legge ut dette:


Mest fordi jeg merker at jeg har lagt en litt spesiell elsk på det. Jeg er blitt så glad i hele komposisjonen i bildet. De spennende, varme fargene i forhold til det ellers så kalde, kjedelige metallet som vi er vant til å se. Jeg liker å få et bedre inntrykk av metall, et materiale som jeg i hovedsak ikke liker så godt. Men på dette bildet har det fått et varmt, hyggelig og stilrent uttrykk. Stangen som kommer mot oss nederst på bildet, gjør at bildet strekker seg ut mot oss og fanger oppmerksomheten vår. Samtidig ser det ut som om det er et eldre bilde med et eldre motiv. Og jeg liker at motivet ser dessuten også ut som en tredimensjonal figur siden stengene går ut til alle kanter og kan virke rotete og kaotisk. Men stengene rammes inn av de lengre stengene som demper akkurat det inntrykket. Jeg syne at det blir en fin balanse mellom rot og orden. Liker kontrasten mellom de rektangulære formene i bakgrunnen som brytes av de voldsomme buede linjene. Liker også den skarpe kontrasten mellom den svarte bakgrunnen og det lyse motivet. Det gjør at motivet kommer ekstra godt fram.

torsdag 17. mars 2011

5. Kategorier: Refleksjon


ISO: 400
Lukkertid: 1/500
Blenderåpning: f.4,5

Dette bildet ble knipset med et NIKON D40 speilreflekskamera nede ved havna i Sandnes og er da refleksjonen til en koselig, brun trebåt som lå fortøyd inntil kaia. Jeg ville få et kult bilde av refleksjon i vann med komposisjonselementer.

Førsteinntrykket av bildet er ganske rolig og heller kanskje litt mot ensomt og tomt. Objektet, altså refleksjonen ligger i det gyldne snitt, i et interessepunkt. Og blikket trekkes mot det fordi det bare er lys himmelrefleksjon i resten av bildet. Bildet er beskåret for å få bort bryggekanten og for å få refleksjonen i punktet sitt. Det er tre sterke kontraster i bildet; hovedkontrasten er komplementærkontrasten mellom det brune treet med rødskjær i som brytes av vannoverflaten, hvor fargen i vannet gjør at refleksjonen får sterke grønntoner. Jeg redigerte denne biten litt med å mette bildet litt og gjøre kontrastene sterkere. Ellers har vi den hvite og lyse delen av bildet som brytes av den mørkere refleksjonen i vannet. Og de "ruglete" linjene i speilbildet av båten skaper en kontrast til den rolige lyse flaten.  Refleksjonen har også skråe og bøyde linjer som går innover i bildet og skaper rom, dybde, spenning og bevegelse.

Jeg har lært at man kan bruke et bilde hvor man nesten ikke ser objektet, men likevel får se helheten i refleksjonen. Å bruke refleksjon til å skape et mer interessant bilde.


original:





ISO: 200
Lukkertid: 1/250
Blenderåpning: f.8,0

Dette bildet er av min aller kjæreste Dam som er veldig fokusert på noe på andre siden av Lutsivatne på Vatne. Ideen var å prøve å variere refleksjonsbildene. Komme ut i varmere omgivelser enn det havna i Sandnes gir. Bildet er tatt med NIKON D40 speilreflekskamera.

Sollyset sterkt og gjør at rustikken i pelsen til Dam kommer mye tydeligere frem og solskinnet i pelstypen gjør at han går godt i ett med disse omgivelsene og tar ikke altfor mye av oppmerksomheten i bildet. Bildet er beskåret for å få bort det fæle søppelet og slik at både han og refleksjonen i vannet er plassert i hvert sitt interessepunkt. Det er ikke så veldig mye eller sterke kontraster i bildet. Det er behagelig varmt med nesten bare varme toner. Det eneste kan være kontrasten mellom det oransjebrune skinnet på land mot blåskinnet i vannkanten. Og de små kontrastene mellom lys og skygge. Det lille ”neset” og treet i vannet med greinene sine danner skrålinjer og skaper bevegelse, spenning og rom. Steinene gjentas i for- og bakgrunn.

Jeg har lært å være kjapp når man tar bilder med dyr i, og da spesielt hunder fordi de har så mye energi som skal brukes på å oppdage alt og ingenting og de står sjelden på samme plass lenge. På dette bildet var jeg heldig, da han stoppet opp og fokuserte en stund på andre siden av vannet.


original:





ISO: 400
Lukkertid: 1/100
Blenderåpning: f.4,8

Dette bildet er tatt med mitt NIKON D40 speilreflekskamera og motivet er gjenspeilingen av en bryggekant i havnevannet nede ved Vågen i Sandnes. Ideen var å få fanget opp objekter som reflekteres i vannoverflaten.

Bildet består av flere skråe linjer og ruglete linjer som skaper spenning, perspektiv-  og romfølelse. Kjettingene gjentas og skaper rytme og dybdefølelse. Kanten på brygga i refleksjonen ligger i det gyldne snitt. Det er både fargekontrast, med den lyse rødbrune fargen på brygga og kjettingen og den klare, sterke blågrønne fargen. Og kontrast mellom det mørke området under brygga øverst i høyre hjørneområdet og det lyse himmelspeilbildet i vannet på motsatt side avbildet. Synes det var litt kult at vannet var så skittent at det ble en nokså naturlig blågrønnfarge sammen med sollyset. Dette skaper blant annet assosiasjoner med havet i varmere ”Syden-strøk”. Samtidig blir bildet veldig kaldt, slik at assosiasjonen dempes et par hakk. Lyset graderer i styrke tvers over bildet. Starter helt lyst i nedre venstre hjørne og graderes feltvis nedover mot svart i øvre høyre hjørne.

Bildet er beskåret for å fjerne mesteparten av den egentlige brygga og å få bryggekanten i det gyldne snitt. Kontrastene er forsterket og mettet for å få frem den spesielle fargen på vannet. Og bildet er gjort noen hakk mørkere, men de lyse feltene er gjort litt lysere for å skape enda mer kontrast i bildet.

Jeg har blant annet lært å finne og bruke bilder som domineres av spesielle farger og fremheve dem. Og å fange vannets mange farger.

original:


5. Kategorier: Lys




ISO: 200
Lukkertid: 1/640
Blenderåpning: f.13,0

Ideen bak dette bildet var å prøve å fange fra solstrålene. Bildet ble tatt med speilreflekskameraet NIKON D40 ved Dybingen på Vatne.

Dette bildet er veldig harmonisk og rolig. Det er ingen forstyrrende elementer og ikke så mange skrå linjer som skaper bevegelse. Bildet er veldig statisk og jeg føler at det har en slags nasjonalromantisk ”feeling” ved seg. Men treet til høyre står for litt variasjon og bryter med det rolige mønsteret. For utenom treet er det nesten ingen skrå linjer, men bare vannrette. Likevel har bildet en dyp romfølelse på grunn av fjellene som gjentar seg innover i bildet. Fine kontraster med de mørke feltene og de lyse feltene med gulskjær i. Lyset er jo hovedtemaet her og akkurat det punktet hvor lyset bryter igjennom skyene ligger akkurat i interessepunktet. På grunn av at bildet er så mørkt og sollyset er den eneste lyskilden, gir en fin refleksjon i isen på Dybingen. Slik at lyset i himmelen gjentas på bakken og bryter med det ellers så dominerende mørke feltet. Jeg synes lyset på bildet er spesielt fint fordi det lyser opp resten av landskapet mens vi kan se definerte stråler av lys inni lyset, som gir et veldig idyllisk uttrykk.

Bildet er beskåret litt for å fålyset i interessepunktet. De mørke flatene er noen hakk mørkere og kontrasten er litt forsterket for å fremheve lyset. Og lyset har fått et lite gulskjær i seg for å skape varme i bildet.

Synes også at bildet har en fin blanding av gammel natur i bakgrunnen som brytes av nymoderne menneskeinnblanding/skrot i forgrunnen, som jeg synes kanskje kan gjenspeile og symbolisere dagens klimaproblem i et idyllisk, harmonisk oppsett.

Jeg har lært å fange lyset ute i naturen når det bryter gjennom skyene og bruke selve lyset som motiv. 

original:




ISO: 1100
Lukkertid: 1/8
Blenderåpning: f.3,5

Ideen for dette bildet var å prøve å få fram lyset og livet i Sandnes når det går mot kveld. For jeg har sett mange ganger når jeg går tur om kvelden, hvilke magiske lys som finnes i den (etter min mening) nokså grå byen Sandnes. Bildet er tatt fra toppen av Hanafjellet med mitt NIKON D40 speilreflekskamera og motiv av Sandnes sentrum og omegn om kvelden.

Selve bildet er veldig spennende. Det er balansert fordi horisontlinjen ligger i det gyldne snitt slik at det er behagelig for øyet å se på. Det er sterke kontraster mellom de mørke områdene og lysene og den vakre, blå himmelen. Og en kontrast mellom den lyse delen av himmelen som brytes med de dypblå skyene i det gyldne snitt. Det er også en veldig fin komplementærkontrast mellom de fine blåtonene i himmelen og de oransje lysene på land. Den mørkeste blåfargen gjentas flere ganger i bildet både øverst i bildet, i det gyldne snitt og nederst på hustakene. De oransje lysene gjentas også og alt dette skaper bevegelse, rom og rytme. I dette bildet er det to typer lys, det naturlige lyset, himmelen med de sterke blåfargene som blir levende i seg selv på grunn av at fargespekteret som går fra dyp blå til lys rosa. Samtidig kommer alle de menneskeskapte lyskildene under som skaper spenning og bevegelse fordi det ”tvinger” øyet til å bevege seg mellom alle lyspunktene or å prøve å se alle. De opplyste veiene bidrar også til bevegelse og romfølelse med sine tykke, lysende, organiske linjer som går innover i rommet.

Bildet er beskåret slik at horisonten ligger i interessepunktet, altså i det gyldne snitt. Fargene i bildet er veldig vakre fra før, men jeg forsterket kontrastene litt og gjorde de mørke områdene litt mørkere for å få frem alle de strålende lysene.

Jeg har lært meg å legge merke til hvor vakker byer kan være når de tenner lysene sine om kvelden. Og å se akkurat hvor levende og fargerik en himmel kan være.


original:


5. Kategorier: Vann


ISO: 400
Lukkertid: 1/320
Blenderåpning: f.6,3

På dette bildet ville jeg ha vann delt opp i flere deler slik at bildet skaper bevegelse i øyet. Speilreflekskameraet NIKON D40 ble brukt.  

Dette bildet synes jeg er et ganske rolig, men samtidig et veldig spennende bilde med mye øyebevegelse. Den blå stangen er skråstilt og gir perspektiv-, dybde- og romfølelse. Alle dråpene gjentas skaper bevegelse og rytme i bildet. Bildet har et stort blikkfang med alle dråpene men den største dråpen på siden ligger i interessepunktet og får mest oppmerksomhet. Bildet er beskåret for å få den dråpen i det gyldne snitt. Fargekontrastene mellom det lyse og mørke er forsterket. Og komplementærkontrasten mellom den varme, røde bakgrunnen og den kalde, mørkeblå forgrunnen er også forsterket. Bildet er i tillegg mettet ganske mye for å forsterke fargene. Dette bildet kunne jeg også likegodt brukt til kategorien Refleksjon, for hver dråpe reflekterer resten av lekestativet og himmelen i vakre fargetoner. Men den kategorien er overfull, så den passet like så godt til vann-kategorien. Lyset i bildet er skarpt og klart i både vannet og på stangen. Den skråstilte, mørke stripen står i fin kontrast til både lyset på stangen og til de runde, fyldige dråpene.

Jeg har blant annet lært å se hvor vakre vanndråper er, spesielt når de er mange samlet.

original:





ISO: 400
Lukkertid: 1/60
Blenderåpning: f.5,6

I dette bildet ville jeg eksperimentere med mitt NIKON D40 speilreflekskamera og jeg ville finne ut hvordan man kan fange vannet på bilde og se om det gikk an å bruke et annet media for vannet. I dette tilfelle lot jeg vannet renne nedover øret til hunden min.

Det er bevegelse i bildet i seg selv fordi vi kan se at vannet renner nedover bildet. Men i tillegg er det skrålinjer i vannet som skaper spenning og rom. Bildet er beskåret slik at både øret og den tykke vannstrålen er i hvert sitt interessepunkt. Jeg har fremhevet kontrastene mellom de mørke områdene i pelsen og skyggen og de lyse områdene i vannet. Vannet gjentas og skaper rytme i bildet. Bildet er redigert med at jeg har definert bildet litt mer, mørknet skyggene litt, og gjort de lyseste delene av bildet litt lysere. Lyset er blitsen fra kamera, det er ganske skarpt og reflekteres i vannet. Men resten lyset i bildet er ganske mykt på grunn av duggen på linsa.

Jeg har lært å ta bilder av vann med litt utradisjonelle midler. 


original:





5. Kategorier: Dyr


ISO: 400
Lukkertid: 1/640
Blenderåpning: f.13,0

Ideen bak bildet var å få frem detaljene på en havnemåke ved Vågen i Sandnes. Bildet er knipset med et NIKON D40 speilreflekskamera.

Hele bildet er i bevegelse i seg selv fordi objektet helt tydelig fly fra oss og er i fart basert på at deler av vingene er uklare. Men ellers er fuglen plassert i interessepunktet i øvre venstre hjørne og vi får en følelse av at den snart flyr ut av bildet. Så bildet er beskåret. I tillegg er hele fuglen bestående av skrålinjer som bidrar til spenningen og bevegelsen i bildet. Kontrasten mellom det hvite på måka og den lysegrå bakgrunnen mot de brune og svarte flekkene på måka kommer tydelig frem med den stille bakgrunnen. Kontrasten er altså fikset litt med å blir framhevet og skyggen er blitt gjort litt mørkere. Lyset i bildet er veldig kald og ubestemmelig. Man klarer ikke bestemme hvor det kommer fra fordi det er tatt i overskyet vær. Derfor er det også ganske mykt.

Jeg har lært at man skal være bra kjapp for å få et bra bilde av en fugl i lufta og at man må følge bevegelsene fuglen gjør i lufta mens man knipser i vei.

original:





ISO: 400
Lukkertid: 1/1250
Blenderåpning: f.6,3

Bildet ble knipset med det fantastiske NIKON D40 speilreflekskameraet. Ideen var å prøve å få tatt et fint bilde av den elegante fuglen, svanen. Motivet er da selvsagt en svane, men som har snudd seg bort fra oss og som ser kanskje litt ensom ut.

Objektet er i bevegelse bort fra oss som vi umiddelbart kan lese ut fra retningen den er i og sporet den etterlater seg i vannet. Dette gjør at hele bildet får bevegelse, perspektiv- og romfølelse siden de skrå strekene danne pileformer inn i bildet. De står også i kontrast og bryter med de myke ringformene som naturlig dannes i vannet. Det er med andre ord mange ”skjulte” former i bildet. Men jeg er spesielt glad i hjerteformen som dannes av vingene og stjærten. Svanen er plassert i det gyldne snitt og synes veldig godt fordi den står i kontrast til og fremheves av den mørke bakgrunnen. Kontrastene er fremhevet og bildet beskåret. En annen fargekontrast er at det oransje nebbet står i komplementærkontrast til det klare blåskjæret på noen småbølger i vannet. Men de gule fjærene under vingene blir også påvirket og bidrar til mer kontrast mellom lyst og mørkt.

Jeg har lært at det likevel kan være spenning i et relativt rolig bilde og at svaner er veldig vakre å bruke som motiv.


original:



5. Kategorier: Komposisjon


ISO: 400
Lukkertid: 1/640
Blenderåpning: f.4,2

Dette bildet er tatt med mitt NIKON D40 speilreflekskamera av noen stenger som holder et klatrestativ oppe nede på havneområdet i Sandnes. Ideen var i få tatt et bilde med mange komposisjonselementer.

Dette bildet likte jeg godt fordi det bare er ett objekt bestående av fem enkle deler i bildet som likevel ikke blir kjedelig. Fordi ”stanghodet” ligger i interessepunktet og hviler på en stang som går inn i bildet og skaper perspektiv- og romfølelse. Det gjør også de andre stengene som gjentas og er noe mer uklare i bakgrunnen. Disse stengene er skråstilte i flere retninger og skaper rytme, bevegelse og spenning. Klar kontrast mellom motivobjektet og bakgrunnen. Det bryter også med bildeformen fordi man ikke ser at objektet avsluttes og vi ser ikke hele formen. Så vi aner ikke egentlig hvor stor t objektet er.

Lyset i bildet virker ganske mykt, men blir nokså hardt og skarpt når det treffer metallet. Bildet er beskåret slik at bildet får et utgangspunkt med stanghodet. Kontrastene er fremhevet og bakgrunnen er gjort mørkere for å få frem objektet. På dette bildet har jeg også lagt på antikk-effekten på Iphoto for å gi bildet et litt mykere, varmere og eldre uttrykk som en kontrast til det kalde, harde metallet.

Jeg har lært mer om komposisjon og å finne komposisjonselementene i bildene.

original:




torsdag 10. februar 2011

Lukkertid!!

I fototimen på tirsdag lærte vi om lukkertid og hvordan vi bruker den. Lukkertid er det å kunne styre lyset ved hjelp av tid. Og er i grunnen hvor mye lys som slipper inn til linsa ved hjelp av å bestemme hvor lenge lukkemekanismen til linsa skal være åpen. Jo lenger den holdes oppe, jo mer striper av bevegelse får du i bildet. Derfor vil det også si at jo raskere lukkeren går igjen, altså kort lukkertid, jo mer klarer du å fange bevegelsene uten striper i bildet.

Resten av timen fikk vi tid til å gå sammen i små grupper for å prøve ut lukkertiden. Jeg gikk sammen med Linn og Siren og sammen tok vi blant annet bilder av den ene skoen til Linn som vi holdt i lissene og lot den dingle frem og tilbake i fart. Her er noen av bildene vi tok:

Her kan man se at bildet ble tatt med kort lukkertid fordi skoen er helt fryst i bildet.




Og dette er tatt med relativt lang lukkertid, hvor man kan se at hele bildet domineres av striper som indikerer bevegelse.




























Vi prøvde også å ta bilde av objekter som står stille og heller bevege kameraet for å få den samme effekten. Jeg syntes at gauken som står på skolen vår har så interessante former at jeg ville prøve å få bevegelse i formene:   


torsdag 3. februar 2011

Animasjonstid!!

Sist tirsdag lærte vi å lage animasjoner på Photoshop. Til modeller brukte vi koppene som vi tidligere har designet i et tilrettelagt elevprosjektsamarbeid for Foggjo porselensfabrikk. Koppene har temaet byarkitektur.

Vi ble det opp i grupper på tre for at arbeidet skulle gå effektivt. Jeg kom på gruppe med Natalija og Linn. Alle på gruppe fikk ansvaret for å ta bilder av sin egen kopp + en kopp som tilhører en annen medelev som nå har faget Trykk. Jeg fikk ansvaret for Lilly sin.

For å lage animasjon av disse koppene skulle vi ta 6 bilder av hver kopp som vi snurret litt på for hvert bilde. slik at vi fikk bilder av hele flaten. Etterpå la vi bildene inn på Photoshop og slo sammen alle bildene til en liten animasjon... Det var kjempeenkelt!

Når animasjonene var ferdige, la vi dem ut på en egen blogg slik at vi kunne vise resultatet til Figgjo.


Her er det ferdige resultatet av Lilly´s kopp:

Image and video hosting by TinyPic

Og her er min:

Image and video hosting by TinyPic